Friskvård

Telefon 046-270 40 00 mån-fre 08.00-17.00

Vid akuta fall ring 046-270 40 10 alla dagar 08.00–24.00

Vaccination

Hundar vaccineras mot valpsjuka, smittsam leverinflammation och parvovirus. Vaccination sker vid 8 och 12 veckors ålder samt vid 1 års ålder. Därefter vaccineras hunden vart tredje år mot valpsjuka, parvovirus och smittsam leverinflammation samt varje år mot parainfluensa som är en del av virusen i det s.k ”kennelhosta” komplexet. Katter vaccineras mot kattpest och kattsnuva vid 8 och 12 veckors ålder och därefter vaccineras katterna årligen. Vid utlandsresa inom EU krävs även vaccination mot rabies för hundar och katter. Kontakta Jordbruksverket tel. 036-15 50 00 eller gå in på Jordbruksverkets hemsida för vidare information.

Munhälsa

Bästa sättet att förebygga tandsten hos djur är att borsta deras tänder. T.o.m. kattungar kan vänjas vid detta om man börjar tidigt. Veterinären kan undersöka ditt djurs tänder och ge råd om behandling. Katter kan få en allvarlig tandsjukdom som heter FORL.

Kost

Olika djur har har olika krav på sammansättningen av sin mat. Näringsbehovet varierar bl.a. mellan djurslag, ålder och ras. Vår personal hjälper dig gärna att finna det foder som bäst motsvarar behoven hos ditt djur. Om djuret har någon sjukdom som kräver specialdiet, ger vi dig råd om utfodringen så att ditt djur skall må så bra som möjligt. Dessa foder finns att köpa i vår butik som finns i anslutning till djursjukhuset.

Friskvårdsträning

Skador och ledproblem är oftast lättare att förebygga än att behandla! Tränande, tävlande och arbetande hundar utsätts för stora påfrestningar och skaderisken minskar genom regelbunden massage och stretching. En genomgång av leder, ligament och muskulatur gör att vi kan upptäcka problemområden som man kanske kan fokusera lite extra på vid träningsupplägg.

Våra sjukgymnaster erbjuder profylaktiska behandlingar, styrke- och rörelseträning som komplement till er vanliga träning och motion. Vi kan även hjälpa till att lägga upp ett fysträningsprogram för hemträning, anpassat till just din hunds förutsättningar och behov.

Massagekurs

Vill du lära dig massera din hund eller katt? Massage brukar vara uppskattat av de flesta hundar och katter. Mjuka och fina muskler, och utsöndring av oxytocin och endorfiner skapar ett ökat välmående. Dessutom brukar det vara en mysig stund både för djur och ägare!

Tina på rehab erbjuder en individuell massagekurs i tre steg där du lär dig massera din hund eller katt, anpassat till eventuella problemområden.

Välkomna att boka tid!

Vi erbjuder även kloklippning och pälsutredning

Läs mer under Rehabilitering >>

Friskvård