Seniorhälsokontroll

Vid akuta fall ring 046-270 40 10 alla dagar 08.00–24.00

Seniorhälsokontroll

Paketpris 1.895:-

Har Du en äldre hund eller katt? Då kanske det är dags att göra en seniorhälsokontroll Hundar över 7 år

räknas som äldre. Större raser räknas som äldre redan från 5 år (tex. Grand Danois).

Katter når den gyllene senioråldern mellan sju och nio års ålder. När man blir äldre så åldras även kroppens organ och funktioner. Då kan det vara bra att uppdatera sig om hur hunden/katten verkligen mår för att kunna förebygga kommande sjukdomar och problem. Förebyggande vård kan innebära foderanpassning, tandvård, sjukgymnastik eller viktjustering. Vi erbjuder seniorhälsokontroller av Din kära hund eller katt som har uppnått ovanstående ålder!

Inför besöket får Ni fylla i ett frågeformulär som ger veterinären mer information om just Din ögonsten. 10 % rabatt på tandåtgärder som bokas i samband med en seniorhälsoundersökning (inom en tvåmånadersperiod)! Observera att ytterligare undersökningar ej genomförs vid tillfället för seniorkontroll. Dessa åtgärder bokas separat vid behov och debiteras till ordinarie taxa. Endast vaccinationer och kloklippning kan göras samtidigt till en extra kostnad (nämn detta vid bokning).

Detta ingår i seniorkontrollen:

• Blodprov (blodvärden, organvärden, glukosvärde)
  • Urinprov (som medtages samma dag)
  • Blodtrycksmätning
  • Klinisk undersökning (veterinären lyssnar på hjärtat, kontrollerar ledstatus, tittar på tänder och bedömer vikten).
  • Seniorhälsokontrollen gäller för Dig som upplever Din hund/katt som frisk, men önskar en hälsokontroll för att kunna förebygga sjukdomar och främja hälsan hos Ditt äldre djur.

Inför besöket:

• Hunden eller katten skall ha fastat 6 timmar innan besöket (för blodprovets skull).
  • Urinprovet skall helst vara ett så kallat mittstråleprov. Förvara det i ett rent diskat kärl.
  • Urinprovet skall vara dagsfärskt och förvarat i kyl för att kunna avläsas korrekt. För katt kan man i vår butik köpa plastkulor att lägga i den rengjorda lådan som ej suger upp urinen - då kan man därefter ta upp den med en pipett som medföljer kulorna.
  • Blodtrycksmätning innebär att man placerar en manschett på ben eller svans på djuret och sedan avläser blodtrycket

under flera på varandra följande mätningar. Detta är inte smärtsamt för djuret.

• Provsvar får Du via telefon från Din veterinär.

Nämn vid bokningen om Du önskar att en vaccination och/eller kloklippning ska utföras i samband med seniorhälsokontrollen.

Hjärtligt välkomna med Ditt/Dina djur!

Logga Lunds Djursjukhus

LUNDS DJURSJUKHUS AB